Tuesday, September 21, 2010

My Passion - Part 1

I was a very average student back then. Well, in Tadika Ikhwan (now PASTI Ikhwan) (1988-1989), Sekolah Rendah Islam Al-Farabi (1990-1995) and Sekolah Rendah Agama Kg. Delek (1993-1995) I was quite a scorer ;) I didn't take UPSR, because SRIF-a private school just started at that time. But I did take SPRA (now PSRA) and I got 89.8%. Abah had applied Sekolah Agama Menengah Tinggi Hisamuddin (now Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin) in Kg. Jawa for me, and I had to stay in hostel back in 1996 when I was in Form 1. Form 1 Aminah at that time.

SAMTSH is until now quite a big school. Big, in terms of the students achievements. Sekolah orang2 yang pandailah senang cakap, out of the schools in Selangor ni. But still bagus tak bagus pelajar bukanlah pada sekolah 100%. Ia sebenarnya lebih cenderung kepada pelajar itu sendiri. Buktinya, pelajar Sekolah Menengah Islam Al-Farabi (SMIF), pun pernah ada straight-A student.. best student PMR 2009, 8A-Mohd. Khairul Nizam Abdul Ghani. Saya cuma dapat 3A sahaja di SAMTH pada tahun 1998. Semua salah saya sendiri... Banyak main, mula duduk rumah after 2 years stayed in the hostel, alasannya, nak tuisyen luar... Tapi adakah betul2 tuisyen??

Walaubagaimanapun, dengan 3A saya mendapat tawaran untuk menyambung Tingkatan 4 di Sekolah Teknik Klang dalam jurusan Perniagaan. Namun dengan hati yang tidak rela, saya menyambung pengajian di SAMTH dan mengambil Sijil Menengah Agama (SMA). Jika Tingkatan 1 saya di kelas Aminah (masuk secara rawak, tanpa ada ranking kelas), Tingkatan 2 saya di kelas Fatimah, kelas ke-4 daripada 6 kelas. Tingkatan 3 saya di kelas Zainab, kelas ke-5. Oh, makin merosot rupanya... Hm... Masuk ke Tingkatan 4, saya kekal di kelas Zainab :) kelas ke-5 daripada 5 kelas :( Menjadi batch pertama SPM Tingkatan 4 yang mengambil sijil terbuka, Pengajian Syariah Islamiyyah, Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah, Prinsip Akaun dan Matematik Tambahan sebagai subjek elektif. Tetapi, pada Peperiksaan Akhir Tahun, markah Add Math saya ialah 5/100. Saya dan beberapa rakan senasib dipanggil cikgu. Kami diberi pilihan untuk sama ada meneruskan atau menukar subjek Add Math kepada Ekonomi Asas. Saya memilih untuk mengambil subjek Ekonomi Asas. Mula belajar Ekonomi Asas di Tingkatan 5 Fatimah (masih kelas terakhir), Ekonomi Asas Tingkatan 5 pada waktu persekolahan dan Tingkatan 4 pada setiap Sabtu (kelas tambahan-Terima kasih Cikgu Hajar)

Tidak minat dengan subjek SMA, saya buat deal dengan mak saya, "Ma, leh tak akak tak lulus SMA?", "SMA tu untuk ape?", "SMA tu, kalau lulus leh amik STAM, pastu leh g Mesir.." jawab saya jujur. "Ok," Mama bagi green light. Tapi saya masih ingat, saya ada jugak hafal sikit2. Terutamanya subjek Feqah Tauhid, subjek yang saya agak minat, sebab agak senang dan saya dapat Jayyid untuk subjek tersebut dan Maqbul (Lulus) untuk semua subjek lain.

Naik ke Tingkatan 5, saya makin nakal, keluar bandar dan balik rumah tanpa izin. (Saya masuk semula ke asrama, kononnya nak struggle untuk SPM selepas 2 tahun duduk di rumah - banyak menghadap tv). Akhirnya keputusan SPM saya tersangatlah sederhana. BM-3B, BI-6C, BAT-5C, Math-5C, Sains-3B, Sejarah-4B, PSI-5C, PQS-5C, Prinsip Akaun-8E dan Ekonomi Asas-5C.
That is why I said I was a very average student.

After SPM, I had applied for Matrix, UPU as well as Polytechnic. After Raya in 2001, in the age of 18, I applied to work as a cashier in Mydin, Klang Town while waiting for University offers. I didn't get thru to Matrix, UPU neither Polytechnic in May intake. So, I had to continue the working. End of the year I had applied for Universiti Teknologi MARA (UiTM) and Alhamdulillah.. Rezeki Allah bagi.. I was accepted as the student of Office Management and Technology Faculty undertaking Diploma of Office Management and Technology and that was the beginning... - to be continued.. :)

No comments:

Post a Comment